РЕФОРМА СУДОВОЇ ЕКСПЕРТИЗИ — НА ЩО ОЧІКУВАТИ?

Як адвокат у кримінальних провадженнях досить часто зустрічаюсь з випадками значного затягування строків досудового розслідування через надмірну тривалість судових експертиз, виконання яких розтягується не лише на місяці, а й на роки.

Проект Закону України «Про судово-експертну діяльність» дійсно містить ряд нововведень порівняно з діючим Законом України «Про судову експертизу», який діє з 1994 року. До основних, які можуть мати реальне практичне значення, я би відніс наступні:

По-перше, законопроект пропонує на законодавчому рівні врегулювати діяльність приватних експертів та розширити перелік експертиз, які можуть ними проводитись.

На даний час виключно державні спеціалізовані установи наділені правом проводити криміналістичні, судово-медичні та судово-психіатричні експертизи.

З прийняттям нового Закону у виключній компетенції державних експертів залишиться проведення лише судово-психіатричних та судових експертиз, пов’язаних з дослідженням наркотиків, зброї, вибухівки, ядерних матеріалів та спецзасобів негласного отримання інформації.

Таке рішення сприятиме розвантаженню державних експертних установ, дозволить сторонам процесу залучати приватних експертів та звичайно пришвидшить роботу учасників кримінального провадження. Головне, щоб від швидкості не постраждала якість.

По-друге, відтепер на законодавчому рівні може бути закріплено граничний строк проведення експертизи, який не повинен перевищувати 90 календарних днів, але в окремих випадках, за погодженням із замовником, може бути продовжено до 150 днів.

На даний час питання строків проведення експертиз врегульовано Інструкцією, затвердженою Мінюстом, яка також передбачає 90 днів, однак дозволяє продовжити їх тривалість на невизначений термін.

Чи вдасться на практиці забезпечити проведення експертиз у гарантовані Законом конкретні строки — поки що прогнозувати важко, адже у разі неможливості укластись у встановлені строки експерти будуть вимушені просто відмовлятись від проведення експертиз, посилаючись в тому числі на завантаженість тощо.

Крім того, за новим Законом має бути створена система самоврядування приватних експертів шляхом їх об’єднання в Асоціацію приватних судових експертів України, яка буде представляти інтереси приватних судових експертів у відносинах з органами державної влади та іншими органами, установами та організаціями.

Також законопроект дає більш чітке визначення статусу експерта, деталізує порядок та підстави притягнення експертів до дисциплінарної відповідальності.

Окрім наведеного, залишається можливість залучення до проведення комісійних та комплексних судових експертиз фахівців іноземних держав. Дану норму оцінюю позитивно, оскільки логічно, що таке залучення може відбуватись у певних резонансних та складних ситуаціях, коли іноземний досвід не тільки не завадить, але й зможе додати об’єктивності та авторитетності відповідному експертному висновку.

В цілому, як адвокат у кримінальних провадженнях, я бачу позитивні моменти у зазначеному законопроекті, однак значення буде мати лише кінцева версія, яка буде проголосована Верховною Радою України.

Адвокат, керуючий партнер АО ALERTES Денис Терещенко

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.